Tuning

Eenmaal eigenaar van een Japanse auto blijft deze (vaak) niet standaard. Mensen doen de raarste of extreemste dingen om hun auto uniek te maken. Zowel aan de buitenkant door middel van spoilers en andere bumpers, als onder de motorkap. Hieronder 2 vormen van tuningsoorten:

Een van de meest uitzinnige vormen van tuning is het Japanse Bōsōzoku. Deze "cultuur" begon met het modificeren van Japanse motoren om ze op Amerikaanse choppers en Britse "Café Racers" te laten lijken. Deze mensen raceten vaak ook door de straten van Japan door druk verkeer voor de lol. Later kwamen er ook auto's in de bōsōzoku cultuur. Deze auto's zijn niet gemaakt om te racen, maar gemaakt voor autoshows. Het is dan ook niet echt mogelijk om te racen met deze auto's: vaak word er voor een zeer lange "lip" gemonteerd en extreem lange uitlaten:

Bosozoku Nissan
Dit soort bōsōzoku auto's zijn geïnspireerd door de Group 5 races uit eind jaren 70. Deze auto's, vaak Silhouette's genoemd, waren gebaseerd op normale straatauto's maar waren uitgebouwd met onder andere spoilers en bumpers om te zorgen voor betere aerodynamica.

De bōsōzoku auto's lijken hierop, alleen hebben alle aerodynamische bumpers en spoilers extreem vergroot.
Deze stijl van tuning word vaak alleen gebruikt binnen Japan door een kleine groep mensen.

-------------------------------------------------------------------------------

Stel je voor: Je staat voor het stoplicht met je oude Honda Civic, die eruit ziet alsof hij elk moment ermee op kan houden. Naast je staat een Volkswagen Golf van 25.000 Euro met 200Pk+. De bestuurder van de Golf kijkt minachtend naar jouw auto. Jullie staan allebei voor het stoplicht om rechtdoor te gaan en de Golf staat overdreven veel gas te geven, nog steeds lachend jou auto aan het bekijken. Dan springt het licht op groen en wil de Golf snel wegrijden, maar dan rij jij weg met je Civic. 100 meter verder kijk je in de spiegel en achter je rijd de Volkswagen Golf. Je hebt een Sleeper.

Een sleeper is volgens velen de mooiste vorm van tuning. Dit omdat het lijkt alsof je in een langzame auto rijdt, maar eigenlijk rij je in een racemonster. Een sleeper wil zeggen dat de auto aan de buitenkant helemaal standaard is, maar onder de motorkap ligt een motorblok wat soms twee keer zo duur is als de auto zelf. Vaak word ook een oude auto gebruikt die er minder mooi uitziet maar sneller is dan de meeste auto's die rondrijden. De eigenaars van Sleepers geeft het vaak een kick om een situatie te hebben zoals hierboven beschreven staat.

De twee bovenstaande foto's zijn eigenlijk de basisdingen die nodig zijn voor een sleeper: Een standaard auto, liefst een redelijk oude en een snel motorblok. De auto blijft standaard, het motorblok krijg talloze modificaties zodat deze soms wel 450-500pk heeft!